#Promocja zagraniczna

Cross-border w e-commerce; Jak zarejestrować się do VAT-UE?

Sprzedaż towarów za granicę wzbudza coraz większe zainteresowanie wśród polskich firm z sektora MSP. Dostępność produktów i konkurencyjne ceny sprzyjają wzrostowi sprzedaży zagranicznej szczególnie na portalach aukcyjnych. Przedsiębiorcy mają jednak pewne wątpliwości związane z dostawą i formalnościami, które na pierwszy rzut oka wydają się dość skomplikowane.

Pomoc rządu ożywia eksport

Według danych GUS w 2016 roku polski eksport zwiększył się o 2,3 proc., osiągając wartość 183,6 mld euro. Z szacunków KUKE (Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych) wynika, że w tym roku może on wzrosnąć nawet o 8 proc.. Jednym z filarów strategii planu premiera Mateusza Morawieckiego jest właśnie eksport i ekspansja międzynarodowa polskich przedsiębiorstw.

Dobre perspektywy globalnego popytu na mięso

Struktura produkcji mięsa w naszym kraju zmienia się zgodnie z tendencjami obserwowanymi na świecie, a Polska jest kluczowym producentem mięsa w UE. W 2016 r. była największym producentem drobiu, 4. producentem wieprzowiny i 7. producentem wołowiny. Spożycie mięsa w Polsce w ostatnich latach charakteryzuje się niskim tempem wzrostu i w kolejnych latach nie należy oczekiwać jego przyspieszenia. W efekcie ekspansja na zagraniczne rynki jest nieuniknionym rozwiązaniem dla firm z branży mięsnej, które chcą szybko zwiększać sprzedaż. Obecnie w przypadku wołowiny eksport stanowi ponad 80% krajowej produkcji, drobiu prawie 40%, podczas gdy w przypadku wieprzowiny udział ten przekracza 20%. Duże znaczenie eksportu dla firm z polskiego sektora mięsnego wskazuje, że długoterminowe perspektywy globalnego popytu na mięso powinny być uwzględniane w ich strategiach.

Supermarket Trade Show w Tokio jako przykład działania kontekstowego

Różnice w narodowym podejściu polegają nie tylko na sposobie prezentacji na targowych stoiskach, ale przede wszystkim w zachowaniu partnerów podczas rozmów. Japoński biznesmen nie przekroczy pewnej linii naszej ekspozycji, a zupełnie odwrotnie zachowuje się rozmówca z Chin. Te cechy różnicujące przedstawicieli krajów należy uwzględnić przygotowując się do udziału w międzynarodowych targach.

Rekordowy rok na światowym rynku pszenicy

Na świecie pod względem zbiorów pszenicy sezon 2016/2017 będzie najlepszy od lat. Największy wzrost produkcji odnotowano w Federacji Rosyjskiej, a najbardziej znaczący spadek – w Unii Europejskiej. Jak wpłynie to na światowy eksport tego zboża – odpowiadamy w artykule otwierającym cykl informacji rynkowych.

Większa produkcja drobiu w całej Unii

Ostatnie lata to okres dynamicznego rozwoju produkcji drobiu w Polsce. Dynamika wzrostu produkcji była najwyższa w Unii Europejskiej, dzięki czemu Polska w 2014 r. stała się największym producentem drobiu w UE i na pozycji lidera pozostaje do dziś.

Wyzwania dla eksportu polskiej żywności w 2017 roku

W ciągu dziewięciu miesięcy 2016 r. za granicę trafiły polskie produkty rolno - spożywcze o wartości 17,6 mln euro wobec 17,7 mln euro w roku poprzednim. Eksperci Banku Zachodniego WBK szacują jednak, że w czwartym kwartale eksport nieco przyspieszył i w całym roku będzie nieznacznie wyższy w porównaniu z rokiem 2015. Przedstawiciele banku przewidują dynamikę wzrostu na poziomie ok. 1-2%.