Millenialsi, czyli rewolucja w kupowaniu

W ciągu ostatnich 10 lat rynek konsumencki oraz świadomość klientów i ich nawyki zakupowe się zmieniły. Jaki kierunek działań przyjąć, jakie działania podejmować, na czym się skupić, by dziś dotrzeć do klientów i skutecznie sprzedawać?

Na to pytanie powinni odpowiedzieć sobie lokalni producenci, by trafnie zareagować na zapotrzebowanie rynku, a tym samym znaleźć nabywców swoich wyrobów.

Zacznijmy od odpowiedzi na pytanie, jaki jest współczesny konsument. Spróbujmy nakreślić jego profil.

Dzisiejszy konsument o największej sile nabywczej ma obecnie około 30 lat, mieszka w aglomeracji, jego kariera zawodowa się rozwija, a oprócz pracy docenia również życie z jego przyjemnościami. To Millenials.

Kim są Millenialsi?

Millenialsi to pokolenie ludzi urodzonych pomiędzy 1980 a 2000 rokiem, z których najmłodsi wchodzą właśnie w pełnoletność. Obecnie jest to grupa licząca w Polsce ok. 9 mln osób. To właśnie dzięki nim następuje pewnego rodzaju rewolucja produktowa – oni kupują i wydają najwięcej na otaczające ich dobra.

To niejedyne pokolenie o dużej sile nabywczej. W Polsce wyrosła silna grupa konsumentów: nieco starsze od Millenialsów pokolenie Henrych (z ang. High Earner Not Rich Yet), żyjących wygodnie, niekiedy z rozmachem, ale nie rozrzutnie. Ceniących wygodne życie i niezależność, fascynujących się technologiami. To przedstawiciele grupy społecznej rosnącej w siłę światopoglądowo i konsumencko.

Z kolei młodsze od Millenialsów pokolenie na rynku pracy bywa określane jako pokolenie C od angielskich słów „connect, communicate, change”, odnoszących się do internetu, komunikacji i gotowości do zmian. Te słowa dobrze charakteryzują dzisiejszych dwudziestoparolatków. To osoby, które niemal nie pamiętają czasów sprzed ery internetu.

O Millenialsach można mówić dużo. Świat stoi przed nimi otworem, mają mnóstwo możliwości i jeśli tylko czegoś zapragną, to nie ma żadnych przeszkód, by to marzenie zrealizować. Pokolenie dzisiejszych dwudziesto-,  trzydziestolatków jest inne od poprzednich generacji. Takie są fakty.

Co się zmieniło w naszym podejściu do życia? Work-life balance to jedno z haseł, które przyświecają pokoleniu Millenialsów. Młodzi Polacy coraz bardziej doceniają przyjemności, aktywność fizyczną, stąd wysyp siłowni na wolnym powietrzu, imprez biegowych. Chętnie celebrują wspólne spędzanie czasu przy stole. Zdrowy styl życia to dla nich sport i dieta – coraz chętniej narzucają sobie reżimy, także żywieniowe. Chcą być fit i są gotowi zapłacić więcej za produkty wysokiej jakości.

To Millenialsi wpływają bezpośrednio na rynek dóbr konsumpcyjnych – wszystko sprawdzają, wszystko „wygooglują”. Trzeba pamiętać: Millenialsi to pokolenie sieci. Czy wiecie, że dużą cześć dnia, a nawet nocy, Millenialsi przebywają w świecie wirtualnym? Aż 80% z nich śpi ze smartfonami! Dlatego tradycyjne formy reklamy już na nich nie działają. Nowoczesne formy reklamy, internetowe i mobilne, są zdecydowanie bardziej skuteczne. Firmy w swoim przekazie muszą więc być kreatywne. To, co w dużej mierze determinuje sukces, to digitalizacja.

Rozmowa o markach jest stałym elementem życia Millenialsów – decyzji zakupowych nie podejmują bez zastanowienia: poszukują informacji o produktach, zadają pytania. Nie kupują kota w worku, cenią sobie pochodzenie i jakość. Siła recenzji czy wystawionej opinii ma dla nich często większe znaczenie niż cena. Istotna jest dla nich reputacja firmy lub rekomendacje znajomych (na Facebooku, Instagramie czy na blogach).

To ważna wskazówka dla producentów – trzeba zadbać nie tylko o starannie przygotowaną stronę internetową, lecz także o fanpage na Facebooku.

Z badań wynika ponadto, że aż 62 proc. ludzi w wieku 18-24 lata sięga po telefon w ciągu pierwszych 5-15 minut po obudzeniu, a w grupie wiekowej 45-59 lat – 48 proc.! Chcemy być na bieżąco.

Generalna zmiana

Podejście Millenialsów do zakupów wywarło wpływ na wszystkie grupy wiekowe konsumentów. Świadomość konsumencka systematycznie wzrasta. Coraz większe znaczenie przywiązujemy do jakości, wnikliwie czytamy etykiety, sprawdzając nie tylko skład produktu, lecz także szukając oznaczeń jakościowych. A że internet jest wszędzie, informacji o produktach szukamy właśnie w sieci. Chętniej oglądamy informacje o produktach w internecie, a osobami opiniotwórczymi stają się blogerzy i celebryci.

Jak tę wiedzę wykorzystać?

We współczesnym świecie sukces marek przestał być łączony z wielkością budżetów reklamowych. Obecnie można go osiągnąć poprzez działania marketingowe, ściśle powiązane z emocjami. Budowanie relacji z klientem poprzez personalizowanie produktów i usług to najnowsze strategie reklamowe. Kolejnym narzędziem, o którym ostatnio sporo się mówi, to storytelling – strategia znana od dawna, opiera się bowiem na opowiadaniu historii i odwołuje do naszych potrzeb i pragnień. Warto o tym pamiętać przy budowaniu swojej strategii marketingowej.

Polecamy Państwa uwadze zapoznanie się z najnowszymi trendami marketingowymi. Bycie na czasie to dziś podstawa sukcesu.

W późniejszych publikacjach będziemy omawiać kolejne zagadnienia dotyczące skutecznej promocji i sprzedaży produktów żywnościowych.

Zapraszamy do Strefy Inspiracji!