Świeże soki w cenie

Wśród młodych konsumentów, choć nie tylko, coraz popularniejsze stają się tzw. soki NFC (not from concentrate). To konsekwencja rosnącej mody na zdrowy tryb życia i odżywiania się. Produkty tego typu są poszukiwane na półkach sklepowych, a ich dodatkowym walorem jest to, że są ekologiczne, zdrowe i zgodne z trendem slow food.

Soki NFC zaliczane są do grupy produktów premium skierowanych do najbardziej wymagających konsumentów, którzy zwracają uwagę na właściwości odżywcze produktów i ich walory sensoryczne.

O tym, że świeże soki znajdują swoje miejsce na rynku, świadczy również fakt, że konsumenci są gotowi zaakceptować ich dość wysoką cenę. Wyższa kwota, którą konsumenci są skłonni wydać na soki NFC, to także dodatkowe źródło marży dla producentów i sprzedawców.

W ostatnich latach to bardzo dynamicznie rosnąca w całej Europie kategoria. Wytwarzaniem soków tłoczonych zajęły się prężne grup sadowników. Ich wytwórcy są też przekonani, że masowy producent soków jest w stanie wyróżnić się markowym produktem. Marketowe soki NFC od dużych producentów mają wyczerpujące etykiety, różnego rodzaju oznakowania ekologiczne itp.

W wyniku rosyjskiego embarga oraz z powodu nadprodukcji jabłek coraz więcej firm zajęło się produkcją soków i dlatego coraz częściej można znaleźć małych producentów, głównie są to sami sadownicy, którzy uruchamiają tłocznie soków z własnych upraw. Zazwyczaj producenci wykorzystują do takich soków opakowania bag-in-box (worki z zaworem). W małej tłoczni soki są produkowane głównie w sezonie, poza sezonem na tyle, na ile pozwalają zasoby jabłek.

Jeśli sadownik nie może sobie pozwolić na uruchomienie własnej tłoczni, ma też inne rozwiązania. Można skorzystać z usług firmy tłoczącej soki. Innym sposobem jest skorzystanie z tzw. mobilnych tłoczni, co eliminuje konieczność dowozu surowca w konkretne miejsce. To tłocznia dojeżdża do sadownika.

Kanały sprzedaży

HoReCa to ważny kanał dla tłoczni. Konsumenci mają coraz większą świadomość zalet i funkcjonalności soków tłoczonych, dlatego kategoria soków NFC wciąż odnotowuje bardzo duży wzrost sprzedaży i te typy produktów są pożądane również w tym kanale. To potwierdza tezę, że soki tłoczone NFC będą wchodziły do naszej diety nie tylko poprzez zakup ich w handlu detalicznym i konsumpcję w domu. Oczekujemy ich wszędzie tam, gdzie obecnie jesteśmy, czyli np. w podróży, w hotelu czy w restauracji.

Zdaniem ekspertów warto inwestować w każdy kanał sprzedaży, a szczególnie w ten, który pozwala się rozwijać. A pod tym względem dla soków NFC kanał HoReCa jest wyjątkowo atrakcyjny. Rynek ten jest stosunkowo nowy, prężny, zdumiewająco szybko się rozwija. Trudno nie zauważyć olbrzymiego potencjału, jaki drzemie w tym sektorze sprzedaży. Klienci w tym sektorze są świadomi, nastawieni na jakość i różnorodność smaków.

Stały wzrost spożycia soków NFC

W 2015 r. wartość sprzedaży detalicznej soków, nektarów i napojów owocowych w Polsce sięgnęła niemal 6 mld zł. Jest to druga największa, po napojach gazowanych, kategoria napojów bezalkoholowych w Polsce (pod względem wartości). Szacuje się, że w ciągu najbliższych czterech lat tempo wzrostu tego rynku w Polsce osiągnie średni poziom 1,4 proc. rocznie, a wartość sprzedaży w 2020 r. wyniesie prawie 6,4 mld zł.

W tej grupie dynamika spożycia soków świeżych w latach 2011-2015 wyniosła aż 225 proc., sięgając poziomu 108 mln litrów. Wydaje się, że granica wzrostu spożycia soków NFC przesuwa się coraz wyżej. W Europie około 32 proc. konsumpcji soków to soki NFC. Dla porównania: we Francji – 63 proc. W Polsce za 2015 r. osiągnęliśmy poziom 21,4 proc. Rodzi się pytanie, czy nasz rynek pójdzie w ślady Francji, czy zatrzymamy się na niższym poziomie.

ARR wspiera producentów

Producenci świeżych soków skorzystali z możliwości aplikowania w Agencji Rynku Rolnego o wsparcie w ramach PROW 2014-2020. Ponadto od 2015 r. ARR prowadzi kampanię promocyjno-informacyjną pt. „Soki i musy – witaminy w wygodnej formie”, realizowaną na rynkach Polski, Rumunii, Republiki Czeskiej, Słowacji i Litwy. Budżet trzyletniego programu wynosi 5 mln euro, a promowane produkty to soki oraz musy owocowe i warzywne. To już kolejna kampania owocowo-warzywna współfinansowana ze środków UE.