Rodzice już wiedzą, co ich dzieci w szkole jedzą

Pod koniec roku szkolnego 2015/2016 zachęcaliśmy rodziców do sprawdzenia, czy szkoła, do której uczęszczają ich dzieci, jest uczestnikiem programu „Owoce i warzywa w szkole”.  Nasza akcja promująca program osiągnęła swój cel: z przekazem trafiliśmy do rodziców, a w roku szkolnym 2016/2017 w programie bierze udział ponad 98% dzieci. To najwyższy wynik w historii programu w Polsce! Jak to zrobiliśmy?

 

Szukanie 2 tys. szkół, które do tej pory nie uczestniczą w programie, było pretekstem, a idea ich pozyskania do udziału stała się dla nas fundamentem działania skierowanego do rodziców. Dlaczego do nich? Bo to od nich w dużej mierze zależy, czy dana szkoła uczestniczy w projekcie. Wiemy, że za kształtowanie nawyków żywieniowych dzieci odpowiadają dorośli, dlatego to do nich była skierowana kampania.

Powszechna obecność w mediach

Tego lata wszyscy nucili nasz wakacyjny przebój: osią akcji promującej program była piosenka „Czy rodzice wszyscy wiedzą, co ich dzieci w szkole jedzą?” z pouczającym, ale dowcipnym tekstem oraz wpadającym w ucho refrenem. Przy jej produkcji współpracowaliśmy z gwiazdami: Julią Kamińską, Jarosławem Boberkiem i kompozytorem Andrzejem Smolikiem. Ponieważ do rodziców dzieci z klas 0-III postanowiliśmy dotrzeć za pośrednictwem nowoczesnych środków przekazu, postawiliśmy przede wszystkim na internet. Utwór zamieściliśmy na portalu YouTube i promowaliśmy w internecie w mediach społecznościowych.

Liczby mówią za siebie

Nasze produkcje zostały odtworzone w sieci aż 744 tys. razy. Zanotowano blisko 1,2 mln wyświetleń teledysku. To niezwykły sukces z uwagi na krótki czas trwania akcji (15 czerwca – 31 lipca 2016 r.).

Na bazie teledysku zostały wyprodukowane telewizyjne spoty reklamowe (w dwóch różnych wersjach: 30-sekundowej, emitowanej w czerwcu, oraz 15-sekundowej, emitowanej w lipcu) i 3-minutowa reklama radiowa.

W ramach półtoramiesięcznej kampanii telewizyjnej wyemitowano aż 8366 spotów. Dotarły one do ponad 84% grupy docelowej, a 46 dni obecności w ogólnopolskich stacjach telewizyjnych pozwoliło na wygenerowanie wysokiego wskaźnika efektywności kampanii.

Kampanii telewizyjnej towarzyszyły działania reklamowe na antenie Radia Złote Przeboje. Spot radiowy został wyemitowany 57 razy, co sprawiło że piosenka dotarła do 14% dorosłych Polaków.

 

Skuteczność akcji potwierdzona, a pomysł na 5!

Skuteczność naszych działań została potwierdzona: akcja promocyjna programu „Owoce i warzywa w szkole” zajęła czwarte miejsce wśród 10 najbardziej popularnych i najlepiej zapamiętanych kampanii prozdrowotnych. Nasza misja związana z propagowaniem zdrowego żywienia dzieci (badanie IRCenter.com – agencji monitorującej działania w Internecie) się powiodła: wzrosło zainteresowanie tematem w sieci.

Specjaliści od mediów docenili również naszą kampanię telewizyjną. Komisja ds. Kampanii Społecznych TVP S.A. wyróżniła ją i zakwalifikowała do emisji przez 10 wrześniowych dni na pięciu antenach TVP w ramach bezpłatnej kampanii społecznej.

Nasze badania także potwierdziły, że wybrane obszary i sposoby prowadzenia akcji promocyjnej znalazły w oczach rodziców, dzieci i nauczycieli uznanie i zostały pozytywnie ocenione. Z wyników anonimowego badania satysfakcji wynika, że 53% uczestników ankiety zauważyło naszą reklamę mediach (radiu, telewizji lub internecie), a 63% z ogólnej liczby 8769 respondentów oceniło piosenkę „Czy rodzice wszyscy wiedzą?” na co najmniej czwórkę (w skali od 1 do 5). Szczególne powody do satysfakcji daje nam fakt, że respondentami ankiety w prawie 90% procentach byli rodzice, czyli nasza grupa docelowa.  

 

Nie spoczywamy na laurach

Kiedy 3 października br. po raz ósmy ruszył program „Owoce i warzywa w szkole”, okazało się, że zgłosiło się do niego 240 placówek więcej niż w ubiegłym roku. W sumie uczestniczy w nim już 11 797 placówek, czyli 98,3% dzieci z grupy docelowej.

Pozyskanie 240 szkół to dużo czy mało? Oczywiście, że dużo! Szczególnie, jeśli się zważy, że wśród 2 tys. nieuczestniczących w programie placówek znajdują się bardzo małe ośrodki, do których dowóz wiąże się dla dostawców z trudnościami logistycznymi. Za największy sukces poczytujemy sobie to, że dotarliśmy z naszym przekazem do zdecydowanej większości zainteresowanych rodziców. Oni już wiedzą, że ich dzieci otrzymują w szkole owoce i warzywa!

Nie mówimy ostatniego słowa i nadal promujemy dobre nawyki żywieniowe poprzez spożycie owoców oraz warzyw w placówkach oświatowych. Pamiętajmy, że dieta bogata w owoce i warzywa jest ważna w każdym wieku, ale szczególnie duże znaczenie ma dla dzieci w wieku szkolnym.

Kolejna odsłona naszej akcji niebawem!