Głównym źródłem informacji na temat promocji pozostają gazetki reklamowe sklepów

Z badań przeprowadzonych przez InStore Media wynika, że niemal 50 proc. klientów polskich sieci spożywczych przygotowuje sobie listę zakupów. Mimo to w czterech przypadkach na pięć ostateczny wybór jest dokonywany bezpośrednio przed półką z towarem. Jednak to obniżka ceny jest nadal najlepszą promocją, bo konkursy i degustacje tracą na popularności

W ciągu roku o połowę spadł odsetek osób biorących udział w konkursach. Istotnie mniej osób brało również udział w degustacjach produktów - wynika z Monitora Promocji 2016 ARC Rynek i Opinia.

Polacy od wielu lat lubią promocje i biorą w nich udział. To, co się zmienia to stosunek do różnych form promocji wynikający z rosnącej świadomości konsumentów. O ile zainteresowanie obniżką ceny produktu czy usługi się umacnia, o tyle, konsumenci coraz rzadziej korzystają z promocji, w ramach której otrzymują gratisowo inny produkt lub usługę. Obecnie klienci starają się, by korzystanie z promocji nie prowadziło do kupowania rzeczy, których nie potrzebują. Ponadto już niemal połowa  respondentów nie bierze udziału w promocjach powiązanych z akcjami charytatywnymi.

Z wypowiedzi klientów sklepów na temat promocji i przyczyn, dla których rezygnują z korzystania z nich wyraźnie wynika, że polski konsument jest coraz bardziej świadomy i wyedukowany. Kupujący zauważa, że korzystanie z promocji nie zawsze mu się opłaca. Nie kupuje produktów których nie potrzebuje lub których nie zdąży wykorzystać przed upływem terminu ważności.

Odsetek osób, które miały negatywne doświadczenia z promocjami utrzymuje się na poziomie 10%, a najczęściej wskazywane przez konsumentów problemy to:

  • zawyżanie ceny przed wprowadzeniem promocji,
  • produkty przeterminowane lub wadliwe,
  • niewywiązywanie się organizatorów promocji ze zobowiązań,
  • niejasne zasady promocji.

"Wieloletnie doświadczenia zakupowe Polaków, w tym  korzystanie z promocji powodują, że ten instrument marketingu "opatrzył się" konsumentom. Polscy konsumenci mają styczność z promocjami sprzedaży już od ponad 25 lat. Konsumenci wiedzą, czym są promocje, znają ich zalety, ale poznali też ich wady i niedoskonałości. Zarządzanie promocjami jest coraz trudniejsze i wymaga pełnej wiedzy  o preferencjach i oczekiwaniach polskich konsumentów. Promocje wciąż działają, jednak klienci są bardziej wymagający i, co ważne, oczekują natychmiastowej korzyści. Dlatego promocje cenowe działają najlepiej i można przypuszczać, że ich popularność nie będzie malała, gdyż gwarantują natychmiastowy zysk." - komentuje dr Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia.

Informacja o badaniu

Źródło: Monitor Promocji 2016, ARC Rynek i Opinia, październik 2016

Badanie "Monitor Promocji 2016" zostało zrealizowane przez ARC Rynek i Opinia techniką CAWI (ankiety online na epanel.pl) na reprezentatywnej miejskiej próbie pełnoletnich osób w dniach 10-17 października 2016 r. Badaniem objęte zostały m.in. 22 różne typy promocji i akcje centrów handlowych. Próba N=1002, osoby, które skorzystały z przynajmniej jednej promocji w ciągu ostatnich 12 miesięcy.

W dobie hasztagów i informacji w mediach elektronicznych, o dziwo głównym źródłem informacji na temat promocji pozostają gazetki reklamowe sklepów. Jednakże wśród pięciu najważniejszych źródeł informacji na temat promocji wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem odnotował "regał sklepowy" czyli sprawdzenie jakości i ceny bezpośrednio w sklepie. Oznacza to, że klienci rzadziej niż dotychczas poszukują wcześniej informacji o promocjach, a częściej sprawdzają dostępne promocje podczas zakupów. Gazetki, które dyskonty wydrukowały w okresie przedświątecznym, zarówno w 2015, jak i 2014 roku, były średnio dłużej aktualne niż gazetki z całego roku. Sami zainteresowani, czyli producenci są często zmuszani do zamieszczania reklamy swoich produktów w gazetkach. Dość kosztowna promocja nie cieszy się ich uznaniem, ze względu na pozycjonowanie  produktów w gazetce. Jednak miejsce w gazetce, na półce oraz postawienie specjalnej ekspozycji w sklepowej alejce lub przy kasie przekłada się na zainteresowanie klientów i sprzedaż produktów.

Kolejna sieć supermarketów zwraca się ku nowemu typowi konsumentów, będących "zawsze online". Aplikacje mobilne są coraz popularniejsze wśród spożywczych sieci handlowych.  W ostatnich miesiącach blisko 100 tysięcy użytkowników telefonów i tabletów kupujących w znanej sieci handlowej pobrało jej darmową aplikację mobilną. Aplikacja może także doprowadzić użytkownika do tego sklepu dzięki nawigacji GPS. Sieć wprowadziła ją w połowie września. Operator rozwija funkcjonalności swojej aplikacji, której użytkownicy otrzymają możliwość kupowania  i uczestniczenia w promocjach i będą mogli kupować wybrane produktów po specjalnych cenach.