Locavore – produkty bliskie podniebieniu

W Strefie Inspiracji zachęcamy producentów: sprzedawaj lokalnie! Coraz popularniejsze wśród konsumentów świadome wybieranie żywności z regionu to dla niewielkich wytwórców ogromna szansa. Nabywcy chętnie kupują takie produkty, ponieważ są przyjazne środowisku, nie potrzebują wielu opakowań, przetwarzania czy chłodzenia.

Trend zwany locavore to jedna coraz popularniejszych tendencji konsumenckich w Polsce. Polega na wybieraniu żywności od producentów z tego samego miasta, wioski czy regionu.

Prekursorką locavore jest Jessica Prentice, która po raz pierwszy publicznie przedstawiła trend w San Francisco w 2005 roku podczas Dni Ochrony Środowiska. W tym stylu odżywiania chodzi o to, aby wybierać żywność dostarczaną lokalnie, która nie musi przemierzać wielu kilometrów.  Kluczowe jest zrozumienie idei „żywnościokilometrów”. Im krótszą drog1) pokona produkt, zanim od producenta trafi na stół – tym (z oczywistych względów) lepiej.

A gdzie sprzedawać produkty, aby zredukować „żywnościokilometry”? Możemy je sprzedawać bezpośrednio. Warto również prowadzić sprzedaż w sieci lub na giełdach rolno-spożywczych i targowiskach. To nie wszystko. W różnych rejonach kraju organizowanych jest szereg imprez typowo kulinarnych lub z gotowaniem w tle. Doskonałym  przykładem mogą być targi śniadaniowe. Wszędzie tam warto być i oferować swoje wyroby.

Natychmiast pojawia się pytanie, jak dotrzeć do konsumentów, którzy nie mają czasu odwiedzać lokalnych targów? Z pomocą przychodzi internet. Dostarczaniem żywności wyprodukowanej za miedzą zajmują się odpowiednie portale. Tam warto zaistnieć. Pomocna jest też aplikacja „Polska smakuje” i powiązana z nią strona internetowa. Zachęcamy do zarejestrowania się na www.polskasmakuje.pl, gdzie można nieodpłatnie prezentować swoje produkty. Dzięki temu konsumenci zyskają wiedzę o Państwa ofercie i o miejscach, w których można te produkty kupić.

W ostatnim czasie powstało także wiele najróżniejszych blogów oraz stron internetowych dla świadomych konsumentów. Warto ich poszukać i nawiązać współpracę z blogerami.  Czy wiecie, że aż jedna czwarta internautów czyta regularnie blogi? Przede wszystkim hobbystyczne, czyli również kulinarne. To blisko 5,8 mln osób, do których za pośrednictwem internetu skutecznie mogą docierać producenci. Twórcy blogów stają się partnerami dla wytwórców, a ich umiejętność tworzenia dobrych treści jest nie do przecenienia. Czy popularność blogosfery ma przełożenie na biznes? Oczywiście!

Z mody na locavore mogą korzystać nie tylko sprzedawcy detaliczni. „Zamów już dziś na naszym portalu z dostawą do Twojego biura lub sklepu!” – przekonują wytwórcy działający w formie zorganizowanej kooperatywy. To świetna inicjatywa B2B. Dlatego zachęcamy: poszukajcie wokół siebie innych lokalnych wytwórców i zacznijcie działać wspólnie. Razem łatwiej możecie znaleźć odbiorców, którzy chcą jeść lokalnie.